niedziela, 29 maja 2011

"Droga żelazna" Aharon Appelfeld



"Droga żelazna" Aharon'a Appelfeld'a jest kolejną ksiażką o temetyce wojny, Żydów i obozów koncentracyjnych.

Głównym bohaterem jest Erwin Siegelbaum, który spędza życie w podróży, zatrzymując się ciągle w tych samych miejscach, aby wyszukać "skarby" kultury żydowskiej, dzięki którym zarabiał na życie. Jego podróż, przedstawiane miejsca, znajomi ludzie, każdy aspekt wyprawy jest związany z latami młodości, z latami ucieczek, z obozem, śmiercią i stratą najbliższych. Jego podróż jest dodatkowo próbą odnalezienia człowieka o nazwisku Nachtigal, człowieka, który zamordował jego rodziców.

Ksiażka pokazuje jak rany wywołane systemem politycznym, niewolą, prześladowaniami i byciem Żydem zmienia nie tylko głównego bohatera, ale wiele postaci z ksiażki. Pokazuje jak bez względu na próbę i wysiłki, nie potrafią wyrwać się z "melancholii".

"W drodze między jedną wioską, a drugą wyciągam flaszeczkę koniaku i popijam sobie. W ten sposób odpędzam od siebie ciemne chmury i palący strach. Bez koniaku wspomnienia Wirblbahnu wracają do mnie. Znów widzę koszmar mojego powrotu do życia i znowu nie mam ochoty żyć dalej."

"Droga żelazna" to przede wszystkim cierpienie, życie bez miłości, w milczeniu, brak swojego miejsca na świecie i brak widoków na dalsze życie oraz strach przed słowami, które mogłyby być wyznaniem uczuć dla drugiego człowieka.

Polecam

3 komentarze:

  1. Książka w iście moim guście ! Dopisuję do poszukiwanych.

    OdpowiedzUsuń
  2. o to coś dla mnie, chociaż przeczytałam już wiele książek o obozach koncentracyjnych i Żydach to ten temat chyba nigdy mi się nie znudzi; zawsze jestem pod wrażeniem historii o ludziach, którym udało się przeżyć takie piekło

    OdpowiedzUsuń